Kontynuować tradycję…

Zdjęcie

Minęło kilka dni od mojego wyboru na prezesa zarządu Fundacji Ogólnopolskiej Komisji Historycznej Ruchu Studenckiego. Moim obowiązkiem jest zwrócić się do całej społeczności budującej społeczny ruch poststudencki z przesłaniem o kierunku prac zarządu w najbliższych latach.

Na wstępie pragnę podkreślić, że przejmowanie dziedzictwa i dorobku Wiesława Klimczaka wzbudza we mnie skrajne uczucia. Z jednej strony to niezgoda na fakt, iż Opatrzność postanowiła zabrać Wieśka z naszego grona. Zawsze był przecież młodym, pełnym energii człowiekiem, nie zmieniającym się mimo upływu lat. Wiesiek zaprzeczał działaniu praw fizyki, a zwłaszcza prawu o nieubłaganym jednostronnym kierunku działania czasu, to jest tylko do przodu… Nie chciało mi się (i na pewno Wam też) wierzyć i przypuszczać, że może być świat bez Wieśka. Podczas składania życzeń Wieśkowi przy okazji kolejnych Jego urodzin mówiłem, że Wiesiek jest jak Dorian Gray – nieśmiertelny…
Z drugiej strony skoro fizyka wykazała swoją wyższość nad metafizyką trzeba dziedzictwo Wiesława Klimczaka zachować, utrwalić i rozwijać. To wielki obowiązek moralny nasz wszystkich, którzy Go ceniliśmy i szanowali. Będę chciał kontynuować tradycję postawy Wieśka – otwartości, życzliwości, zaangażowania, koleżeństwa, bezinteresowności, integracji wszystkich środowisk akademickich….
Komisję Historyczną tworzył i kształtował Wiesław Klimczak. Jednak pomysłodawcą powołania oraz akuszerem przy pierwszych dniach powstawania był ówczesny przewodniczący rady naczelnej Zrzeszenia Studentów Polskich Antoni Dragan. To dzięki Jego wyobraźni ruch poststudencki przybrał postać formalną (choć następnie dokonywała się ewolucja form i metod działania naszego środowiska). Antek Dragan pozostaje w zarządzie Fundacji (za co jestem mu serdecznie wdzięczny) i będzie nas wspierał w kolejnych latach działania.
Upływ czasu, nasze niestety niezmienne PSESELE, pandemia – ograniczają i zmieniają dotychczasowe formy działania. Więcej aktywności musimy przenosić do Internetu.  To jednak nie zaspokoi potrzeby kontaktów osobistych, rozmów, wspomnień… Z utęsknieniem czekamy na dzień, gdy będą możliwe spotkania pokoleń byłych działaczy studenckich, spotkania, które w sposób niedościgły organizował Wiesław Klimczak. W tym miejscu należy także przywołać Marysię Klimczak, najbliższą współpracownicę w działaniach Wieśka przez kilkadziesiąt lat. Marysia zapewnia o dalszym wspieraniu przez Nią prac Fundacji. Ta pomoc się bardzo przyda.
W najbliższym czasie zarząd fundacji przedstawi swój plan działania. Na pewno znajdzie się w nim rozpoczęcie wielkiego dzieła dokumentowania i archiwizowania dorobku materialnego (dokumentów, zdjęć, publikacji). Ten zasób ze względów oczywistych będzie miał formę cyfrową i dostępną publicznie na stronach Fundacji. Wiemy, że odchodzą kolejne pokolenia naszych Koleżanek i Kolegów, dzieci i wnuki zazwyczaj pozbywają się nic im nie mówiących pamiątek, starych papierów i zdjęć.  Dlatego to najwyższa pora, aby Fundacja przejmowała te artefakty, przeprowadzała autentyzację, skanowanie, katalogowanie i upublicznianie. Pozostaje po nas przecież tak naprawdę tylko materialny ślad archiwalny, wspomnienia nie zapisane, nie utrwalone są ulotne i odchodzą wraz z nami. Temu zatem poświęcimy bardzo istotna część naszego działania. Już teraz zwracam się z prośbą i apelem do wszystkich, którzy mają lub wiedza kto ma takie materiały archiwalne, aby je przekazywali do Fundacji. Zadbamy o nie najlepiej jak potrafimy.
Życzę Wam wszystkim dużo zdrowia i spełnienia życzeń spotykania się na kolejnych imprezach organizowanych przez Fundację.

Krzysztof Szamałek

Wstępny projekt obszarów działań Fundacji

1.    Sprawy organizacyjne (dokonanie podziału obowiązków wśród członków zarządu fundacji). Uporządkowanie spraw formalnych fundacji: KRS, sprawozdania z działalności i sprawozdania finansowe itp.
2.    Sprawy finansowania działalności (sporządzenie budżetu wydatków na funkcjonowanie fundacji i określenie źródeł finansowania, wskazanie form i miejsc pozyskania środków)
3.    Sprawy wydawnicze. Określenie potrzeb wydawniczych (co jest w przygotowaniu, jakie są potrzeby, co chcemy wydawać, jak finansować publikacje).
4.    Wykaz corocznych imprez ogólnopolskich (temat, terminy, formy).
5.    Powołanie cyfrowego archiwum ruchu studenckiego (Repozytorium ruchu studenckiego – RRS). Ustalenie zasad, potrzeb sprzętowych, powołanie zespołu redakcyjnego.
6.    Współdziałanie z innymi organizacjami dokumentującymi i integrującymi ludzi z pokoleń członków i działaczy ruchu studenckiego.
7.    Inne i bieżące.

 
projekt i wykonanie: StudioWWW

Uwaga!

Aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych nasza strona używa plików cookies.Brak blokady tych plików oznacza zgodę na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Prosimy pamiętać:  każdy użytkownik może samodzielnie zarządzać plikami cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Brak zmian w ustawieniu przeglądarki taktowany jest jako  wyrażenie zgody na używanie cookies. Więcej Informacji znajdziesz na stronie Polityki Prywatności.